“Janganlah kamu mendirikan solat Asar, kecuali di perkampungan Bani Quraizah.”
Rasulullah SAW bersabda demikian ketika memerintahkan para sahabat untuk memerangi kaum Yahudi bani Quraizah yang telah bersekongkol dengan musyrikin Quraisy pimpinan Abu Sufian. Justeru perkara ini telah menjadi perselisihan dalam kalangan sahabat disebabkan fahaman yang berbeza . Terdapat para sahabat yang mendirikan solat asar di Khaibar, atas kefahaman bahawa arahan baginda yang juga Rasulullah haruslah dipatuhi. Firman Allah:
“Apa saja harta
rampasan (fai-i) yang diberikan Allah kepada RasulNya (dari harta benda) yang
berasal dari penduduk kota-kota maka adalah untuk Allah, untuk Rasul, kaum
kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin dan orang-orang yang dalam
perjalanan, supaya harta itu jangan beredar di antara orang-orang kaya saja di
antara kamu. Apa yang diberikan Rasul kepadamu, maka terimalah. Dan apa yang
dilarangnya bagimu, maka tinggalkanlah. Dan bertakwalah kepada Allah.
Sesungguhnya Allah amat keras hukumannya.”
[surah al-Hasyr;7]
[surah al-Hasyr;7]
Justeru, sabda Rasulullah SAW supaya solat asar didirikan di
Khaibar adalah dinggap sebagai satu arahan yang mesti dipatuhi. Apapun maksud
disebalik sabda Baginda SAW adalah menjadi hak BAginda SAW sendiri. Sekiranya mereka
sampai ke Khaibar dalam waktu Asar, maka dapatlah mereka melakukan solat Asar
pada waktunya. Andaikata waktu Asar telah luput ketika mereka tiba di Khaibar,
terpaksalah mereka menunaikan solat Asar diluar waktunya (qadha). Namun
Tanggungjawab mematuhi arahan Rasulullah SAW perlu dilaksanakan.
Bagaimanapun
terdapat juga segelintir para sahabat mendirikan solat Asar semasa dalam
perjalanan, sebelum terbenam matahari. Bagi mereka solat fardhu mestilah
dilakukan pada waktunya, selaras dengan firman Allah SWT:
“Maka
apabila kamu telah menyelesaikan shalat(mu), ingatlah Allah di waktu berdiri,
di waktu duduk dan di waktu berbaring. Kemudian apabila kamu telah merasa aman,
maka dirikanlah shalat itu (sebagaimana biasa). Sesungguhnya shalat itu adalah
fardhu yang ditentukan waktunya atas orang-orang yang beriman.”
[surah an-nisa’:103]
[surah an-nisa’:103]
Mereka berpendapat yang menjadi tujuan utama sabdaan Baginda
SAW adalah supaya para sahabat tidak mmbunag masa dan bersegera pergi ke
Khaibar. Justeru, Rasulullah SAW memberikan isyarat bahawa solat Asar didirikan
di Khaibar. Sekiranya solat Asar dilakukan sebelum meninggalkan Madinah,
mungkin mereka akan terlewat tiba di Khaibar. Menirut mereka arahan untuk pergi
ke Khaibar sesegera mungkin adalah satu
kaedah Baginda SAW untuk menguasai medan perang di Khaibar. Strategi amat
penting bagi menumpaskan musuh islam sebelum mereka menyedari kedatangan
tentera islam.
APA KATA RASULULLAH SAW
Rasulullah SAW tidak memberi sebarang ulasan ketika para sahabat mengadukan perselisihan tersebut kepada Baginda SAW. Ini menunjukkan bahawa perbezaan pedapat dalam masalah furu’ tidak ditegah oleh Baginda SAW sendiri. Lantas timbullah pelbagai mazhab di dalam Islam sebagai satu rahmat khususnya dalam perkara yang berkaitan masalah khilafiah. Namun para mujtahid tetap bersepakat dalam perkara hukum.
Rasulullah SAW tidak memberi sebarang ulasan ketika para sahabat mengadukan perselisihan tersebut kepada Baginda SAW. Ini menunjukkan bahawa perbezaan pedapat dalam masalah furu’ tidak ditegah oleh Baginda SAW sendiri. Lantas timbullah pelbagai mazhab di dalam Islam sebagai satu rahmat khususnya dalam perkara yang berkaitan masalah khilafiah. Namun para mujtahid tetap bersepakat dalam perkara hukum.
Munculnya pelbagai mazhab di
dunia dan imam-imam yang mujtahid selepas zaman sahabat menunjukkan bahawa umat islam diberi ruang untuk berijtihad
dalam perkara khilafiyah. Empat mazhab yang wujud pada hari ini semuanya
berijtihad dalam perkara furu’ dalam agama. Masing-masing darpada mereka
mempunyai ramai pengikut dan murid, yang berusaha mengemuka dan mengetengahkan
pendapat guru mereka. Meskipun begitu, tidak dari kalangan mereka yang fanatik dengan
pandangan mazhab mereka malah sedia untuk menerima pandangan mazhab lain. Mereka
tidak dianggap sebagai pemecah ummah, sebaliknya kepelbagaian hujah memberikan
suatu keluasan pandangan dan memudahkan umat islam dalam menghadapi hidup.
Dalam masalah
furu’, seseorang individu muslim tidak boleh berkeras untuk menekankan
pendapatnya sendiri. Tidak boleh menyalahkan pendapat orang lain dan hanya menganggap
pendapat dirinya sahaja yang betul. Malah tidak boleh memaksa orang lain untuk
menerima pendapatnya. Selain itu, mereka mesti menganggap perkara khilaf itu
dimaafkan oleh agama, malah diberi pahala oleh Allah dalam ijtihad mereka.
Melalui
cara-cara para sahabat memahami sabda Rasulullah SAW, dapatlah kita mengetahui
bahawa masalah khilafiah mempunyai dalil zanni
yang tidak mungkin dicabut dalam kehidupan. Setiap muslim berhak membabitkan
diri dalam perkara khilafiah. Namun sebagai seorang yang bertanggungjawab
terhadap agama, mereka mesti membuat kajian secara mendalam mengenai dalil-dalil yang berkaitan dengannya. Sehingga
segala natijah dan kesimpulan yang berkaitan dengan masalah khilafiyah itu,
benar-benar daripada penyelidikan yang besungguh-sungguh bersumberkan dalil
Al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW.
Wallahu’alam...
Wallahu’alam...
No comments:
Post a Comment